Cum vorbesti, scrii, prezint pentru a fi convingator

Tot mai multă tehnologie intră în viaţa noastră, dar, în ciuda acestui fapt, comunicăm cu adevărat tot mai puţin, iar oamenii par că se îndepărtează unii de alţii. Avem la dispoziţie telefoane inteligente, computere performante, fibre optice şi legături wireless, dar pare tot mai greu să transmiţi gânduri şi sentimente, să-i faci pe ceilalţi să rezoneze cu tine. De ce? Pentru că, dacă vrei să comunici ajutat de tehnologie, trebuie să ştii, în primul rând, să comunici. Iar pentru asta ai nevoie să ştii să vorbeşti, să scrii şi să prezinţi.

Majoritatea ocupaţiilor actuale cer abilităţi de comunicare, dar în multilevel marketing acestea sunt esenţiale.  Cel mai la îndemână instrument care te ajută să-i convingi pe ceilalţi este exprimarea prin viu grai. Contează, însă, nu numai ce spui, ci şi când, cum sauunde o spui. Tonul vocii, expresia feţei, mediul în care vorbeşti, limbajul trupului, felul în care eşti îmbrăcat, toate sunt elemente care modifică, pozitiv sau negativ, ceea ce vrei să comunici. Ţine cont de aceste aspecte atunci când vorbeşti, dacă vrei să fii cu adevărat convingător. Cantitatea vorbelor pe care le foloseşti nu primează în faţa calităţii lor. A fi vorbăreţ sau insistent nu înseamnă a fi mai convingător. Alege-ţi înţelept cuvintele, îmbogăţeşte-ţi permanent vocabularul prin lectură, construieşte-ţi mesajul pe un fir narativ. Păstrează în minte motivul pentru care vorbeşti şi punctul în care vrei să-i aduci pe cei care te ascultă. Mulţi oameni nu ştiu să vorbească tocmai pentru că se pierd în amănunte.

Dacă vrei ca vorbele tale să aibă efect, e bine să zâmbeşti, să-i priveşti pe ceilalţi în ochi, să-ţi foloseşti corpul pentru a amplifica impactul celor spuse. Utilizează gesturi deschise (ex. mâinile cu palmele în sus), accentuează prin încuviinţare din cap, păstrează o postură dreaptă şi destinsă. E bine să elimini „ăăă”-urile din vorbire, precum şi ticurile nervoase (ex. Frecatul mâinilor, rotitul inelului, deschiderea şi închiderea unui pix). Dacă eşti permanent atent la tine însuţi, vei reuşi să controlezi aceste impulsuri. De exemplu, înlocuieşte „ăăă”-urile cu tăcere, atunci când îţi vine să „umpli” liniştea în timp ce-ţi cauţi următoarele cuvinte. Va fi mai greu la început, dar, pe măsură ce vei practica această reţinere, îţi va intra în felul normal de a vorbi.

Eşti mult mai convingător prin vorbire dacă ştii să taci. Oricât de paradoxal sună acest îndemn, ascultarea activă, prin care dai dovadă că eşti interesat de problemele celui din faţa ta, este cel mai eficace instrument de convingere în comunicare. Ai două urechi şi o singură gură. Foloseşte-le în proporţia în care au fost date.

Abilitatea de a fi convingător depinde tot mai mult şi de textul scris. Este extraordinar faptul că în ziua de azi orice om se poate exprima în acest mod, iar numărul celor care îl citesc depinde doar decalitatea celor scrise. Blogurile sunt un bun exemplu în acest sens. În schimb, nu este deloc bine că tot mai puţini oameni au capacitatea de a scrie corect, clar şi ortografic, de a transmite cu acurateţe ceea ce gândesc. Oricât de bune intenţii are şi indiferent de mesaj, un text care conţine greşeli de exprimare sau de ortografie îl pune într-o lumină nefavorabilă pe cel care  l-a scris.

Fie că scrii un email, o prezentare, un blog sau un material promoţional, e bine să ai în permanenţă în minte scopul pentru care scrii. Întreabă-te ce impact doreşti să aibă textul tău, ce acţiuni, gânduri sau reacţii vrei să stârnească. Stabileşte întâi structura textului, firul logic, de unde vrei să pleci şi unde vei ajunge. Un text scris este, de fapt, o scrisoare de vânzare – vrei să convingi cititorul asupra unui lucru, doreşti ca scrisul tău să aibă un anumit impact. Trecând prin această prismă fiecare text pe care îl vei scrie, impactul va creşte proporţional. Un text persuasiv începe în forţă. Titlul, paragraful de deschidere sau linia de subiect (pentru un email) sunt vârful de lance al textului tău. Dacă nu reuşeşti să atragi atenţia cititorului de la bun început, acesta va trece la următorul mesaj dintre cele câteva sute care-l asaltează zilnic.  Scrie natural, ca şi cum ai vorbi. Foloseşte aceleaşi cuvinte pe care le-ai folosi şi prin viu grai. Propoziţiile scurte au impact mai mare, la fel şi paragrafele. În timp ce scrii, nu te gândi prea mult la corectitudinea exprimării, nu-ţi propune să fii perfect de la bun început. E mult mai important să laşi gândurile să se aştearnă pe hârtie în ritmul în care îţi vin. Vei corecta mai târziu, după ce ai spus ceea ce ai avut de spus.  Prima editare o poţi face la scurt timp după ce ai terminat textul brut. Citindu-l cu voce tare vei găsi greşelile primare, inadverten- ţele, pasajele „greoaie”. După prima corectură lasă să treacă o zi, apoi editează din nou, mai ales dacă ai de-a face cu un text important. Oricum, nu lăsa să plece niciun text, nici chiar un email banal, până nu l-ai citit măcar o dată de la cap la coadă. Impactul textului scris depinde, la rândul său, de mulţi factori externi. Este importantă imaginea care însoţeşte textul într-o reclamă sau fundalul într-o prezentare Power Point. Este importantă ora la care trimiţi email-ul sau publicaţia în care îţi apare articolul. Ia în calcul toate aceste elemente pentru a valorifica la maximum textul pe care l-ai elaborat.

Textul scris şi exprimarea prin viu grai sunt ingredientele de care depinde cât de convingător eşti atunci când prezinţi produsele sau oportunitatea pe care o oferă afacerea Forever. Cu aceste ocazii ţii, de fapt, un discurs public, fie că vorbeşti unui singur om sau unui grup mai larg.  Atunci când faci o prezentare, construieşte emoţie şi exaltare de la bun început. Pregăteşte-ţi intrarea, căci tonul introducerii stabileşte întregul parcurs al discursului. Poţi începe cu o glumă sau o istorioară amuzantă, poţi vorbi despre o experienţă proprie care să pună Forever într-o lumină favorabilă. Pune întrebări audienţei şi arată înţelegere pentru răspunsuri – situează-te de la bun început de aceeaşi parte a baricadei cu ei, pentru a genera încredere. Materialele de marketing pe care compania ţi le pune la dispoziţie au mult impact – foloseşte-le pentru a-ţi consolida prezentarea. Dar nu lungi inutil discursul, dacă observi că nu e cazul. Nu uita, scopul unei prezentări este  să-ţi convingi auditoriul, nu să treci prin întregul material pregătit. Pentru încheiere, poţi păstra o povestire care să stârnească un hohot de râs ori să stoarcă o lacrimă. Sau, pur şi simplu, încheie printr-o afirmaţie puternică, de impact.

Este o practică uzuală să foloseşti notiţe sau diverse obiecte în timpul unei prezentări. Nu e nicio problemă dacă faci o greşeală sau te poticneşti. Important este să oferi cu adevărat ceva publicului tău, să fii autentic, să fii entuziasmat. Evită să vorbeşti despre tine însuţi fără un scop legat de subiectul prezentării şi nu îţi propune să câştigi bunăvoinţa audienţei prin a-i satisface vanitatea. Oferă valoare prin discursul tău, iar bunăvoinţa lor va veni în mod natural. Există o aşa-zisă teamă de discursul public. Ea provine, de obicei, din lipsa de pregătire, din frica de a fi ridicol sau dintr-o părere proastă despre sine. Pentru a evita această situaţie, „stăpâneşte-ţi” materialul. Asta nu înseamnă să memorezi discursul, ci să cunoşti în profunzime detalii despre produse, să ştii cum funcţionează afacerea şi care sunt informaţiile importante legate de Planul de Marketing. Exersează, repetă prezentarea de câte ori e nevoie, până când te simţi stăpân pe situaţie. Te poţi înregistra video, pentru a-ţi observa şi corecta greşelile, pentru a-ţi rafina discursul şi abilităţile de prezentator.

Oricare ar fi modalitatea prin care comunici, scopul tău este să informezi şi să transferi mesaje şi idei şi, prin asta, să convingi. Vrei să-i încredinţezi pe ceilalţi asupra impactului pozitiv pe care-l pot avea, în viaţa lor, produsele Forever. Vrei să le dai speranţa pentru o viaţă mai bună prin intrarea în afacere. Adaugă un ingredient magic pentru a fi pe deplin mulţumit: atunci când vorbeşti, scrii sau prezinţi, priveşte lucrurile din perspectiva celor cărora te adresezi. Fii altruist, generos şi cu adevărat interesat în a-i ajuta pe cei din jurul tău.

Ma intereseaza acest produs Forever

Adresa de email nu va fi facuta publica Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>